Hotelový informační systém
Hotelový informační systém je nedílnou součástí úspěšného provozu každého většího ubytovacího zařízení. Hotelové systémy se od sebe liší především objemem funkcionalit, rozhraním a výstupními daty.
Při rozhodování o volbě hotelového informačního systému je nezbytně nutné předem stanovit prioritní funkcionality v kontextu všech poskytovaných hotelových služeb.
Využití lze dále kombinovat modulovým napojením systému na další prvky jako je IPTV, MaR, zámkový systém, účetnictví nebo webbooking.
Důležitým aspektem při výběru je implementace a úložiště dat, možnost externích přístupů a především sběr dat a jejich exportu k dalšímu využití.
HIS může obsahovat tyto subsystémy:
- Ubytovací agenda – vedení agendy rezervací a pobytů klientů, vyúčtování pobytů všech typů klientů (individuální klienti, cestovní kanceláře, zdravotní pojišťovny, firemní klienti a další) a recepčních služeb.
- Zdravotní agenda – vedení lékařské, sesterské a laboratorní agendy, evidence a tvorba zdravotnické dokumentace.
- Rehabilitační agenda – vedení agendy spojené s plánováním a prodejem léčebných procedur a wellness služeb klientům.
- Stravovací a skladová agenda – vedení agendy skladů, restaurací, jídelen a normování stravy.
- Manažerský informační systém – komplexní nástroj pro on-line sledování a kontrolu výkonnosti, efektivnosti, dodržování definovaných normativů a celkovou podporu manažerského a marketingového rozhodování.
- Možnosti integrace - integrace s ekonomickým informačním systémem, kartovými systémy a systémy pro kontrolu vstupů (např. turnikety), registračními pokladnami a telefonními ústřednami.
Výše uvedené subsystémy se dále dělí na jednotlivé provozní moduly pro řešení specifických agend.